Är Ayaan Hirsi Ali en alltför udda röst för att rymmas i den svenska debatten?
Per Wirtén gör åtminstone sitt bästa för att missförstå, i sin replik i Expressen idag. Det är klyschigt så det förslår: "en gräns på svenska kultursidor har överskridits", och hon ställer sig på "intoleransens och ofrihetens sida". Framförallt påstås hon förenkla alldeles för mycket.
Men vad ska man då säga om den som inte kan skilja på Hirsi Ali och Jean-Marie Le Pen? Som inte kan se andra skäl till islamkritik än allmän främlingsfientlighet och vars enda historiska referenspunkt verkar vara 1930-talet?
Jag ogillar till skillnad från Hirsi Ali det schweiziska minaretförbudet. Men jag tror hon har helt rätt i sin analys: det här var en strid om symboler i vilken minareterna inte egentligen representerade bönetorn utan kvinnoförtryck, terrorism och icke-demokrati.
Istället för att försöka göra Hirsi Ali, vars hela politiska gärning i Nederländerna har handlat om att kämpa för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter, till högerextremist borde Wirtén och andra reflektera över var de stereotypa bilderna av islam (och religion i allmänhet) kommer ifrån? Se där ytterligare en lämplig gräns för kultursidorna att försöka överskrida.
Håller med om att man inte kan avfärda Ayaan Hirsi Alis om högerextrermist, men i vems symbolvärld representerar minareter "kvinnoförtryck, terrorism och icke-demokrati"och varför ska vi låta dennes symbolvärld sätta normer i diskussionen?
SvaraRaderaDet ska vi inte.
SvaraRaderaMen dessa associationer finns. Det framgår av återkommande attitydundersökningar och illustreras dagligen (läs valfri kommentarstråd till valfritt inlägg om islam på ex.vis Newsmill).
Och jag tror det är där man måste börja om man vill förstå motståndet mot islam. I innehållet i kritiken, inte i analytiskt otympliga begrepp som "islamofobi" eller "främlingsfientlighet".
Tja, förstår vi bäst andra fenomen som t.ex antisemitism genom att titta på innehållet i kritiken?
SvaraRaderaFrämligfientliga söker alltid sina skäl, vare sig de är verkliga, överdrivna eller imaginära. Det bör ivf inte avhålla oss för att kalla antisemitism för antisemitism och islamofobi för islamofobi.
Spito, en stilla fråga: Var de ryssar som kritiserade diktaturen i Sovjet och därför spärrades in på mentalsjukhus, också fobiker på samma sätt som de som kritiserar islam enligt dig är islamofober?
SvaraRaderaChj