13 april 2013

Vad betyder Omar Mustafas avgång för Socialdemokraterna?

Det blev inte vackert när Omar Mustafa på lördagskvällen lämnade alla sina uppdrag i Socialdemokraterna. I det öppna brev som Aftonbladet publicerar är Mustafa bitter och oförsonlig:

"Partiledningen menar dock att man inte kan förena ett partiuppdrag och ett uppdrag i det muslimska civilsamhället. Partiledningens uppfattning är inte bara beklagligt, det är även en skrämmande signal till muslimer och andra troende socialdemokrater."

Det är naturligtvis anmärkningsvärt att en avgående partistyrelsemedlem i Socialdemokraterna säger att partiet skickar "en skrämmande signal till muslimer". Jag har svårt att spontant komma på motsvarande exempel på någon lika högt uppsatt person i något annat parti som varit så öppet kritisk mot sin partiledning i samband med en avgång. Ingenting tyder på att den här affären är avslutad bara för att Mustafa nu avgår. Istället är risken påtaglig att han river upp ett stort sår som det kommer ta tid för partiet att läka.

Socialdemokraterna borde redan i början av veckan ha agerat mycket skarpare när Expo publicerade de graverande uppgifterna om Mustafas okritiska förhållningssätt till diverse ledande antisemiter. Hade man agerat tuffare då - antingen genom att direkt sparka Mustafa eller tvinga honom till en förbehållslös ursäkt - hade man mycket väl kunnat stänga debatten. I värsta fall hade det kunnat tolkas som en onödigt hård markering mot antisemitism, vilket partiet nog hade kunnat leva med.

Istället har affären tillåtits fortsätta och kompletteras med en mängd nya anklagelsepunkter (somligt tveklöst av stor betydelse, annat mer trivialt, som det alltid blir, när drevet är igång). Och till slut "blev situationen ohållbar", vilket var den formulering Veronica Palm använde ikväll när hon motiverade sin uppmaning till Mustafa att lämna uppdraget i partistyrelsen.

Därmed har Socialdemokraterna nu öppnat upp för en mycket olustig situation där fokus inte hamnar på antisemitismen hos en enskild företrädare utan på frågan om det finns en värderingskonflikt mellan socialdemokratin och delar av det muslimska samfundet. När Stefan Löfven till sist uttalade sig idag sa han att "ska man vara förtroendevald i vårt parti ska man stå upp för våra värderingar till 100 procent, det får inte finnas en millimeter av tvivel."

Denna debatt har Socialdemokraterna allt att förlora på. S har länge varit det självklara förstavalet för en stor majoritet av muslimska väljare i Sverige. S har också hyfsat framgångsrikt kunnat glida undan problematiseringar av mångkulturens och toleransens gränser, frågor där framförallt kanske FP och C kommit att bekänna färg, med tveksamt resultat.

Men nu har man försatt sig i det läget där partiet faktiskt bör klargöra på vilka grunder Omar Mustafa inte var lämplig.

Under kvällen har en hel del icke obetydliga röster höjts som försvarat Mustafa och mer eller mindre explicit hävdat att detta är ett exempel på islamofobi. För egen del ser jag ingen islamofobi i behandlingen av Mustafa. Men min bedömning är irrelevant i sammanhanget. Det räcker att tillräckligt många inom S och/eller de muslimska samfunden gör bedömningen att Mustafa är ett offer för islamofobin, för att partiet ska stå inför en allvarlig förtroendekris.

34 kommentarer:

  1. Blir en röst på SD som protest 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha. Här blir en röst på FI eller V som protest 2014.

      Radera
    2. Har röstat på SD 1994-2010 först som protest men ganska tidigt seriöst. 2014 blir det ND eller SvP som protest!

      Radera
  2. Till och med jag som är starkt negativ till islam tycker affären är olustig. Den är obegriplig, det är som en vildhundsflock där flocken plötsligt och utan uppenbar anledning kastar sig över en av dess medlemmar.
    Vad var det som triggade drevet den här gången? För en muslim har han inte särskilt uppseendeväckande åsikter. Mehmet Kaplan har tydligen också anlitat en av dessa antisemitiska föreläsare. Och om man slänger ut Mustafa då måsta man rimligtvis ta tag i moderaternas Waberi.

    SvaraRadera
  3. Ja, S har en kris. Men Omar är bara ett exempel på hur aningslösa S är i de här frågorna. De har ingen som helst koll överhuvudtaget. De antar per definition att alla som bor i Sverige har "svenska värderingar" eller dylikt. Ojoj de kommer vakna upp en morgon med skägget i brevlådan. De skarpsynta anar faran redan nu, medan andra som lever i dimman verkar köpa Omars offerroll och snackar om islamofobi mm.

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte förstå hur ett ateistiskt parti som var väldigt drivande i frågan om att staten skulle separeras från kyrkan på 90-talet numera är det självklara valet för många muslimer? Gäller inte ateism alla religioner?

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Det mest problematiska, iaf. beträffande utsikterna för framtida utbyte mellan SAP och medlemmar i Islamiska förbundet, torde vara kvinnosynen som Islamiska förbundet ger uttryck för i sina stadgar, vilket bla. togs upp en text på Newsmill nyligen. Vidare har Islamiska förbundet, där som bekant Omar Mustafa är ordförande, på sin hemsida länkat till en annan hemsida (islaminfo.se) där en text som behandlar "Kvinnan i islam" försvarar en kontroversiell passage i Koranen (4:34) som föreskriver att mannen i ett äktenskap är berättigad till att handgripligen tillrättavisa sin hustru i syfte att, som texten på islaminfo.se lyder, "göra hustrun uppmärksam på allvaret om hon skulle fortsätta med sitt oresonliga uppförande". Att texten i övrigt angående förhållandet mellan män och kvinnor i hög grad är präglad av ett konservativt synsätt på könsroller må vara hänt - att vara könsrollskonservativ är inte nödvändigtvis en illegitim ståndpunkt - men att på detta sätt försvara mannens rätt till bruk av våld i en relation är anmärkningsvärt. Detta är vidare en text som återfinns på Sverige Unga Muslimers hemsida, där Mustafa tidigare var talesperson, men då nedkortad och där detta med rätten att "ge sin fru ett lätt slag" inte finns med. Men textförfattaren är densamma.

    Mot denna bakgrund har jag lite svårt att se hur de medlemmar av det "muslimska samfundet" som du skriver om, i den del som är nära bundet till Islamiska förbundet och därtill knutna organisationer, på ett organiserat sätt kan ingå i etablerade partier, iaf. på höga nivåer såsom partistyrelser etc. Inte kan väl tex. ett uttalat feministiskt parti som Soc.demokraterna ha en person i partitoppen som ställer sig bakom dylika skrivningar? Här föreligger alldeles uppenbart en tydlig värderingskonflikt som är svår att överbrygga. Om emellertid en person i Islamiska förbundet aktivt motsätter sig texter av ovan beskrivet slag, och kämpar för att ändra stadgarna, kommer förvisso saken i annan dager för den personen. Det är väl sådana frågor som måste redas ut i framtiden, kan man tänka. Men om en person i Islamiska förbundet ställer sig bakom stadgar som vill tilldela män & kvinnor olika "legal status" och sanktionerar texter som den på islaminfo, då måste värderingskonflikten betraktas som alltför djup.

    Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förklarar naturligtvis en del, men som Anonym 00:27 påpekar visar det på den totala aningslösheten. Kan man förvänta sig ett uppvaknande nu eller gäller värdekonflikten enbart om man aspirerar på en styrelseplats i ett parti?

      Radera
  6. "Socialdemokraterna borde redan i början av veckan ha agerat mycket skarpare när Expo publicerade de graverande uppgifterna om Mustafas okritiska förhållningssätt till diverse ledande antisemiter.""

    Men de hade ju precis valt in honom i partistyrelsen! Det funkar helt enkelt inte så. Många högt uppsatta sossar visste nog om dessa uttalanden av Omar, var inte så naiv. De valde in Omar för att värva röster till det kommande valet. En inte helt obekant metod i vårt land i dag.

    SvaraRadera
  7. ""Därmed har Socialdemokraterna nu öppnat upp för en mycket olustig situation där fokus inte hamnar på antisemitismen hos en enskild företrädare utan på frågan om det finns en värderingskonflikt mellan socialdemokratin och delar av det muslimska samfundet.""

    Vad är det för olustigt med det? Tänk om det finns en sådan konflikt då? (jag har inte analyserat det och tänker inte göra det heller).

    ""När Stefan Löfven till sist uttalade sig idag sa han att "ska man vara förtroendevald i vårt parti ska man stå upp för våra värderingar till 100 procent, det får inte finnas en millimeter av tvivel."""

    Desto lustigare sagt av en som kommer från facket och inte rörelsen.

    ""S har länge varit det självklara förstavalet för en stor majoritet av muslimska väljare i Sverige""

    Ja, det handlar om RÖSTER, den som inte förstår det är naiv. Vad sysslar Broderskapsrörelsen med? Jo värvar röster från väljare från främmande kulturer.

    ""Men nu har man försatt sig i det läget där partiet faktiskt bör klargöra på vilka grunder Omar Mustafa inte var lämplig. ""

    Lättaste sak i världen, skulle du ha svårt med det?




    SvaraRadera
  8. ""Under kvällen har en hel del icke obetydliga röster höjts som försvarat Mustafa och mer eller mindre explicit hävdat att detta är ett exempel på islamofobi.""

    Så Omars ungeför 100 000 märkliga uttalanden och twittrar spelade ingen roll, allt är islamofobi? Jag trodde ärligt tweeten om att skicka JASplan till israel var från ett bluffkonto, hur kan någon med politiska ambitioner vara så urbota dum och skriva något sådant? Det är helt obegripligt. Islamofobi? Om Omar satt kvar skulle ju ribban vara satt, ha, ha, DET skulle blivit riktigt intressant.

    ""Det räcker att tillräckligt många inom S och/eller de muslimska samfunden gör bedömningen att Mustafa är ett offer för islamofobin, för att partiet ska stå inför en allvarlig förtroendekris.""

    De valde att sparka Omar, ingen annan valde det. Om de inte hade gjort det, hade ju Omars satt ribban vad man får säga som socialdemokrat. Du tror inte DET hade kunnat leda till en kris?

    SvaraRadera
  9. "Så Omars ungefär 100 000 märkliga uttalanden.."

    Om muslimers offentliga representater ständigt kommer med såna uttalanden, varför ska man då tro att "fotfolket" hyser andra uppfattningar?

    På texttv säger Weiderud: "Svenska muslimer hör till de mest progressiva i världen och Omar Mustafa tillhör de mest progressiva."

    Det säger för det första mycket om hur man ska se på begreppet progressiv men också det mesta om hur lite som händer inom islam och hur svår den religionen är att påverka.

    SvaraRadera
  10. Det säger också mycket om att det mesta handlar om röster till nästa val, helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligt att det handlar om röster, men då kan man ju fundera på hur de resonerar. Son Ulf Bjereld påpekar i SvD röstar en stor majoritet muslimer på socialdemokraterna.
      Borde det inte vara större risk att förlora muslimerna än HBT och feminister?

      Radera
    2. kan det tänkas att sossarna, ur en rent valstrategisk analys, kommit fram till att man förutom att man kan förlora röster från det "muslimska civilsamhället" man kan förlora ännu fler röster från mångåriga S-väljare inom det "svenska civilsamhället"?

      Radera
  11. Här är ett nyhetsinslag från när han hade bjudit in en homohatande föreläsare. Varken första eller sista gången tror jag.

    http://www.youtube.com/watch?v=xiee2bXeNGs

    SvaraRadera
  12. Om det är ett utslag av islamofobi låter jag vara osagt, men man måste vara blind om man inte ser skillnad på hur Mustafa behandlats i jämförelse med exempelvis Reepalu vars tveksamma syn på judar är betydligt mer stärkt. Slump?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppmaning till anonym 14 april 2013 11:58

      Kan du inte vara snäll och lista Reepalus synder, liksom Mustafas. Man läser och hör mycket i media om att man tycker den personen är si eller så – man får emellertid sällan några handfasta bevis. Idag hörde jag t. ex. ett inslag i radions God morgon världen om en aktion av Femen (?) mot den fruktansvärde ryske diktatorn Putin. Man beskrev hans tafatta reaktion. Jag råkade på tysk television se ett nyhetsinslag om händelsen den dag den inträffade. Kände inte igen något av hur min fosterländska public service radio återgav den. Vem försöker föra mig bakom ljuset? Svensk eller tysk public service? Och om tysk - vem spelade Putin i det tyska tv-inslaget?

      Radera
  13. Med Mustafagate har Pandoras ask öppnats. Äntligen har det öppnats för en analys av islamism. Är det förenligt med våra värderingar om jämlikhet, HBT-rättigheter, antisemitism, yttrandefrihet etc?

    Känns som en skiljeväg. Tar man avstånd från islamism så tar man även avstånd från islam. För islam är inte möjlig utan islamism. Naturligtvis är ett falskt islam möjligt, men det är ju en helt annan sak.

    Detta får oerhörda konsekvenser. Jo Pandoras ask är öppnad. Försöker man lägga locket på igen, eller?

    SvaraRadera
  14. Jag är muslim, röstade S förra valet och måste säga att jag reagerar med en enorm bitterhet i den här s.k. affären. Jag har inga större sympatier med Mustafa Omar och visste inte vem han var innan drevet i media.

    Men det här visar på att svenska muslimer inte bör göra sig besvär i svensk politik eller offentlighet. Utrymmet är helt enkelt reserverat för en liten nisch "västchauvinistiska progressiva", i brist på bättre ord. Att vara verksam i en muslimsk miljö, även om man tar ställning mot flera av de reaktionära föreställningarna, räcker inte för att en acceptans skall vinna. En total "decaffination", för att låna Zizeks term, krävs. Muslimer är inte på något sätt unika i den här frågan, utan även Sverigedemokraterna är utsatta för samma drevmentalitet av de "progressiva" p.g.a. deras uppfattade avstånd i somliga frågor. För mig är slutsatsen enkel, jag bemödar mig efter detta inte med svensk riksdagspolitik tills ett islamistiskt parti, som driver fördelningsfrågorna och är rimligt progressiva, etablerar sig. Tills dess blir det definitivt soffan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt okej, Anonym14 april 2013 13:45, att du stannar i soffan.

      Jag vill inte ha Islam i Sverige överhuvudtaget och allra minst i Sveriges politiska partier. Det är min demokratiska rättighet att tycka så. Vare sig du vill eller inte.

      Allan

      Radera
    2. Om islam innebär att stå för ojämlikhet, homofobi och antisemitism, då har du rätt. Då har islam INGEN plats i våra partier.

      Radera
  15. Att spela Alla och hetsa mot folkgrupper eller religion har ju aldrig varit särdeles populärt i denna nation.

    SvaraRadera
  16. Visst är det värderingskonflikt. Vill man ha judehatare, homofober och kvinnosyn från medeltiden i svenska partier är det bara att ta för sig i vänster- och regeringsomhuldade islamistkretsar!

    SvaraRadera
  17. "Därmed har Socialdemokraterna nu öppnat upp för en mycket olustig situation där fokus inte hamnar på antisemitismen hos en enskild företrädare utan på frågan om det finns en värderingskonflikt mellan socialdemokratin och delar av det muslimska samfundet."

    Det vore väl på tiden. Nu har vi fått se hur ohållbart det här oheliga röstfisket efter muslimska röster är, där man försöker knyta fullfjädrade islamister till partiet. Det "muslimska samfundet" torde vara den mest konservativa och bakåtsträvande kraften som finns i det svenska samhället, med en agenda som går helt på tvärs med socialdemokraternas "progressiva" dito. Löfven har genom sitt ultimatum till islamisten också tydliggjort det. Det är väl på tiden att islamisterna bildar sitt eget parti för att driva sin agenda. De påstår ju att majoriteten av Sveriges muslimer står bakom dem och vill leva i enlighet med det "traditionella islam", samtidigt som det svenska etablissemanget tvärtom påstår att "svenska muslimer hör till de mest progressiva i världen". Det är en verklighetsbeskrivning som inte går ihop. Och om Omar Mustafa "tillhör de mest progressiva", som sossen Weiderud påstår, blir det riktigt skrämmande. Vi talar ju om en islamist med kopplingar till grov antisemitism...

    SvaraRadera
  18. Andreas, många minns ju att svenska socialdemokrater (Palmecentret, ABF, Broderskaparna som de hette då) har betett sig liknande, bjudit in kända antisemiter och islamister med kvinno-och HBT-föraktande synsätt, tom låtit någon gästtalare saluföra en bok innehållande judeföraktande meningar. Det kom lite kritik men det rann kvickt av. Enligt vad jag sett blev det inga allvarliga repercussions! De fick hållas. Kritik viftades bort, ursäktades, det skulle handla om DIALOG, av vilket man såg ingenting. Det var mycket olustigt, minst sagt! Men se hur det blev nu. Jag finner också drevet olustigt.

    Min poäng: Omar Mustafa har särbehandlats negativt. Partiet borde mycket tidigare ha granskat värderingar och ageranden inom partiet. Kanske skulle man då inte ha satt en precedent om att visa tolerans inför intoleransen? (förlåt svengelskan) Repaalu har hedrats med uppdrag. Vad säger det?

    Anonym 13:45: Hoppas du kommer över din bitterhet och gör som andra muslimer som vill ha ett helinkluderande och rättvist samhälle: arbeta för ömsesidig förståelse, kvinnors och andra grupperingars rättigheter.

    SvaraRadera
  19. Det enda olustiga i den här affären är ju att den moderata riksdagsmannen Abdirizak Waberi inte drabbats av motsvarande drev, trots att han hyser samma ärkekonservativa värderingar och bjudit in samma hatpredikanter på "konferens".

    Jag är uppriktigt nyfiken på varför Waberi inte får löpa gatlopp.

    SvaraRadera
  20. "Det muslimska civilsamhället" är en intressant utsaga. Det vittnar om att muslimer exkluderar sig själva från "civilsamhället" (tidigare har bara haft ett sådant) och "startar eget". De står i grunder för ett vi-och-dom-tänkande och är också en indikation på vad jihad i grunden står för.

    SvaraRadera
  21. När är en markering mot antisemitism "onödigt hård"?

    SvaraRadera
  22. Med tanke på allt damm som nu virvlas upp måste man ställa sig frågan: Hur ska socialdemokraterna hitta en muslim som inte har muslimska åsikter och värderingar?

    Det blir alltmer uppenbart att allt de vill var att ha en muslimsk "gisslan" för att locka muslimska väljare.

    Om de menat allvar måste det ha varit lättare att försvara sig, hävda att Omar tar avstånd från det han gjort tidigare och att han är inom partiet är en garanti för att han kommer att arbeta för allas lika värde osv floskel.

    Det måste vara bättre att ta strid med en yttre fiende än få den inre svekdebatt som inte kan ha varit särskilt svår att förutse.

    SvaraRadera
  23. Mycket bra analys som vanligt!

    SvaraRadera
  24. Andreas lär komma med en bok om religionen i Sverige.
    Jag skulle vilja påpeka att även för 100 år sedan i Sverige så var det mycket polariserat i Sverige om religionen.
    Dels hade vi en växande sekularisering i Sverige som socialdemokratin och den bildade borgeligheten i städerna gick i spetsen för.
    Men Sverige hade också en växande fundamentalistisk frikyrklighet också.Frikyrkligheten utmärkte sig med att allt möjligt var syndigt och förbjudet för dem som t.ex högre utbildning,romanläsning,dans och alkohol och allt möjligt annat.
    Frikyrkligheten brukar alltid annars nu för tiden glömmas bort, det är bara statskyrkan som nämns när man talar om kristendomen i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Och det är ju bara inom kungahuset som makten ärvs på ett synnerligen odemokratiskt sätt. Åtminstone är det bara så det visas i media – av någon outgrundlig anledning.

      Radera
  25. Det enda raka är att alla partier sparkar ut alla islamister: Waberi (m), Kaplan (Mp), Aldebe (c) osv. Gör rent hus med dom! Markera att islamisterna inte hör hemma i våra demokratiska partier. Ut i kylan bara!

    Dom som ändå tar in (behåller) islamister, drar säkert till sig många muslimska röster, men stöter samtidigt ifrån sig ännu fler andra.

    Hur som helst blir ställningstagandena ett test på partiernas syn på jämlikhet, rasism, homosexualitet etc.

    SvaraRadera