24 september 2013

"Hälften av alla stjäl".

Dagens Nyheters avslöjande om polisen registrering av romer har med rätta fördömts från alla politiska läger. Samtidigt väcker avslöjandet många och svåra frågor som också kräver fördjupad analys: om antiziganismens utbredning i Sverige, om historiska och nutida relationer mellan svenskar och romer, om den svenska statens minoritets- och diskrimineringspolitik och, inte minst om diskrepansen mellan självbild och verklighet i det mångkulturella Sverige.

Helt oblygt vill jag därför rekommendera min bok Gillar vi olika? Hur den svenska likhetsnormen hindrar integrationen som gavs ut av Timbro 2012. I boken visar jag hur det i Sverige har vuxit fram en självbild av svenskar som ett tolerant folk i ett mångkulturellt land. Jag argumenterar för att självbilden är såväl falsk som skadlig. Här följer ett kortare utdrag ur bokens inledning, som tar avstamp i Jan Guillous program 1986 om brottsligheten bland romer.

När Ian Wachtmeister kom in i tv-studion reste sig Bengt Westerberg ur soffan och gick därifrån. Denna symboliska demonstration från valnatten 1991, då det invandringskritiska Ny Demokrati precis kommit in i riksdagen, lyser som den klaraste stjärnan när vi skriver historien om den svenska invandrings- och integrationsdebatten. Toleranta svenskar markerade direkt sitt avstånd och det lilla Ny Demokrati försvann lika snabbt som det dykt upp. I vårt kollektiva minne utgör den främlingsrädsla som fanns i början av 1990-talet ett kort undantag från en lång och stolt svensk historia av tolerans och öppenhet.

Det är – tyvärr – en mycket selektiv minnesbild. De flesta har till exempel glömt att Jan Guillou några år tidigare fällts för brott mot Sveriges demokrati.

Nej, det handlar inte om 1970-talets IB-affär. Och den här gången slapp han sitta i fängelse. Den typen av straff fanns nämligen inte tillgängliga för Radionämnden.

Vad fick en statlig myndighet som Radionämnden, granskningsmyndigheten för radio och tv, att ta fram sitt allra strängaste straff mot en av Sveriges redan då mest kända journalister? I oktober 1986 hade tv-programmet Rekordmagasinet, som var den tidens ledande samhällsmagasin och hade Guillou som programledare, sänt ett program om zigenare i Sverige (det här var flera år innan det blev vanligt att använda termen romer i stället). I programmet påstods bland annat att brottsligheten bland zigenare (som man alltså sade då) var ett problem. Hälften av alla stjäl, hävdades det. Guillou själv beskrev syftet:

"Vi gör inget snyftreportage om hur synd det är om zigenarna och om våra fördomar mot dem. Istället vänder vi på steken och visar att det faktiskt är så att zigenare stjäl mer än andra, inte vill arbeta eller bo i lägenhet."

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Expressens chefredaktör Bo Strömstedt, den tidens kanske tyngsta röst i samhällsdebatten, skrev att programmet hade ”fascistiska accenter och fascistisk verkan”. Sociologiprofessorn Joachim Israel frågade om det ”inletts en ny epok i svenska massmedier som innebär att rasism och andra fascistiska tendenser kan kolporteras under en mask av saklighet?”. Aftonbladets krönikör Åsa Moberg skrev att ”lite dum i huvudet har nog Guillou hunnit bli. […] Rasism och hets mot folkgrupp känns tydligen numera naturligt för honom”.

Radionämnden fällde alltså programmet för ”brott mot Sveriges demokrati” med motiveringen att påpekandet om zigenarnas brottslighet skulle kunna framkalla rasistiska stämningar i landet. 

Brottsförebyggande rådet gavs i uppdrag att utreda frågan för att visa att det inte fanns sakliga skäl att lyfta fram zigenarnas brottslighet. Uppdraget misslyckades och utredningen, för att använda Guillous formulering, ”hemligstämplades”.

Rekordmagasinets program om zigenarna var ett av de första som visade hur stor sprängkraften var i frågor som rör invandrare och mångkultur. Efterföljare har inte saknats. I september 1993 – mitt under Lasermannens och de brinnande flyktingsförläggningarnas dagar – toppade den då största kvällstidningen Expressen med löpsedeln: ”KÖR UT DEM! Så tycker svenska folket om flyktingar och invandrare”. Under tiden frågade sig riksdagspartiet Ny Demokratis partiledare Vivianne Franzén hur länge det skulle dröja innan våra svenska barn vände sig mot Mecka och invandrarminister Birgit Friggebo spekulerade kring vad det var i Kosovoalbanernas kultur som gjorde dem särskilt benägna att stjäla cyklar. Sommaren 2002, innan Sverigedemokraterna hade fått sitt genombrott, kunde tv-journalisten Janne Josefsson utan större ansträngning med sin dolda kamera fånga flera tunga politiker, framförallt (men inte bara) moderater, som uttryckte starkt rasistiska och invandrarfientliga åsikter.

Dessa exempel tenderar dock att glömmas bort när vi skriver den svenska invandringsdebattens historia. Istället är de händelser vi har valt att minnas snarare de som bekräftar svenskar som ett tolerant folk som gillar olikheter: Bengt Westerbergs demonstrativa utmarsch ur tv-soffan. Birgit Friggebos uppmaning till allsång i Rinkeby Folkets hus året efter. Visst har vi svenskar ibland varit oskuldsfullt naiva som Friggebo och fyrkantigt principfasta som Westerberg, men vi har åtminstone menat väl och värnat invandrarens bästa.

18 kommentarer:

  1. Sverige är ett ovanligt tolerant land, men det innebär inte att folk är öppna och välkomnande, vi tolerera, men vill helst få vara i fred.
    Det är så typiskt att du måste gardera dig när du använder benämningen zigenare. Folk blir inte mer jämställda genom ordmagi.
    Guillou hade ju rätt. Vi kommer aldrig att kunna hjälpa zigenarna så länge vi inte ser deras eget ansvar för situationen de befinner sig i.
    Den zigenska kulturen bygger på klansammanhållning. Toleransen inom gruppen för avvikare är liten. Man tar avstånd från delaktighet i det svenska samhället, som att till exempel låta barnen gå i skolan.
    Det går inte att bevara den zigenska kulturen som den är och samtidigt få integrerade zigenare. Something gota give.
    Klankulturer är det största hindret för utveckling. Se på Mellanöstern. Ett land som består av stammar och klaner får alltid en svag centralmakt eller en diktatur. Det är samhällen med svag tillit och misstänksamhet mot andra utanför klanen/stammen. Det ger usla förutsättningar för samhällsbyggande.
    Det är det samhället vi importerar. Det krävs väldigt stora morötter för att få människor att överge tryggheten det trots allt innebär att vara en kugge i en släkt/klan/stam. Hittills har våra morötter bara lockat hit folk, men tyvärr tycks stora grupper helst vilja behålla även de mindre optimala delarna av sin ursprungskultur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra inlägg Anna!

      Radera
    2. Oj, Anna!. En klockren beskrivning. Stämmer ganska bra med vad folk i min omgivning tycker om den senast mediahysterin.
      En utmärkt beskrivning är speciellt meningen "Folk blir inte mer jämställda genom ordmagi"
      /Per Skrylle

      Radera
    3. Mycket bra skrivet detta borde alla läsa

      Radera
  2. Din kommentator verkar klokare än du, Andreas...

    SvaraRadera
  3. Det programmet Rekordmagasinet fick ändå en viss betydelse
    när det gäller radio och tv (de hade ju monopol då) och tidningars skildringar av invandrare i Sverige.Tidigare,från början av 1970-talet hade det varit 100% gulligullande med alla invandrare och svenskarna framställdes alltid som så inskränkta och nationalistiska när invandrare skulle skildras.
    Men från och med det programmet så började det något ändras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså vanliga svenskar framställdes som inskrängta och nationalistiska men folket i mediavärlden framställde sig naturligtvis som helt annorlunda.Därför blev det sådan uppståndeles med Jan Guillou program om zigenare.

      Radera
  4. "Dagens Nyheters avslöjande om polisen registrering av romer har med rätta fördömts från alla politiska läger. Samtidigt väcker avslöjandet många och svåra frågor som också kräver fördjupad analys: om antiziganismens utbredning i Sverige, om historiska och nutida relationer mellan svenskar och romer, om den svenska statens minoritets- och diskrimineringspolitik och, inte minst om diskrepansen mellan självbild och verklighet i det mångkulturella Sverige."

    Börjar det inte bli lite tröttsamt med DN:s alla "avslöjanden" och utspel på det här området? Vi får väl till att börja med se vad som verkligen ligger bakom deras anklagelser om "registrering av romer". Ännu mer tröttsamt vore det hursomhelst att göra det du föreslår. Har inte "antiziganism" och liknande ältats nog? Vore det inte bättre med lite nya grepp? Anna är inne på en vettig linje. Inget land har väl försökt att "hjälpa" zigenarna mer än Sverige, till ingen större nytta. Dags att börja dra relevanta slutsatser av det nu.

    SvaraRadera
  5. @Lars, AJH är ju trots allt en akademiker i botten. Då måste man bluddra lite grand på det där sättet, speciellt i en så här brännhet fråga... Under ytan växer SD som vanligt, när man ser hur man piskar upp ett mediadrev utifrån bagateller och självklarheter.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle vilja påstå att rasismen mot romer, är den mest "accepterade" rasismen i Sverige. I den lilla kommunen i Småland jag kommer i från så är t.ex fortfarande standard att använda sig av ordet "tattare" och "tatta", i betydelse tjuv/tjuvaktig person och att ta ngt utan lov/stjäla. Något som jag själv haft svårt att jobba bort, har använt det reflexmässigt utan reflektion.

    Det är inte heller någon som reagerar kraftigt om någon snackar skit om "tattarfamiljerna" men ord som "blatte" framkallar stora negativa reaktioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På engelska finns uttrycket "being gypped".
      'To deprive (another) of something by fraud; cheat or swindle.'

      Radera
  7. "Det statliga forskningsorganet BRÅ tillsatte en utredning för att visa att zigenare verkligen inte stal för mycket. Utredningsresultatet gick emellertid dramatiskt åt motsatt håll, varför utredningen hemligstämplades." citat från "En bilaga om invandring av Jan Guillou januari 1996" Aftonbladet.

    "Romernas "starke man" Stefan Palison har under större delen av de senaste 40 åren varit officiell ledare för romerna i Sverige. Som ledare för romerna i Sverige har Stefan Palison och hans förbund mottagit åtskilliga miljoner i skattemedel, bland annat för att motverka fördomar som att romer skulle vara kriminella. Palison har som ordförande för Romernas riksförbund tagit ”krafttag” mot narkotikabruket bland Sveriges romer och beslutat sig för att ”krossa de romska familjer som tjänar grova pengar på droghandeln" (KVP 14 apr 2005) 11:45 )

    Han har nu döms för häleri och narkotikabrott (2013) och han förekommer under 20 avsnitt i belastningsregistret

    Dra era egna slutsatser

    Vänligen Matz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har dragit en del slutsatser ... och har egna erfarenheter från ett långt liv. Dem behåller jag för mig själv (och närstående) men till de lurades skara har jag nog aldrig tillhört, är alltför envist nyfiken och ifrågasättande för det.

      Mvh/ Maja Dacke

      Radera
  8. "Visst har vi svenskar ibland varit oskuldsfullt naiva som Friggebo och fyrkantigt principfasta som Westerberg, men vi har åtminstone menat väl och värnat invandrarens bästa."

    År 2014 kommer Sverige att översvämmas av romer från Rumänien och Bulgarien och då har svenskarna mycket att värna om. Hur många av världens folk skall faktiskt svenskarna värna om innan de tröttnar på det och börjar värna om sina egna istället?

    SvaraRadera
  9. Helt felvinklat. Bristen på integration sedan 1990 handlar om att
    invandrare i så liten utsträckning kan försörja sig i Sverige. Det
    i sin tur beror på våra starka fackföreningar som ställer orimliga
    krav på lågutbildade, att deras marginalproduktivitet ska komma
    upp till ca 25000 kr i månaden. Varje ny invandrare från MÖ
    kostar oss idag 4 mkr under personens livstid. Där är problemet.
    Det löses inte så enkelt utan har att göra med den svenska
    samhällsmodellen. Vill vi överge den?

    SvaraRadera
  10. " Bristen på integration sedan 1990 handlar om att
    invandrare i så liten utsträckning kan försörja sig i Sverige. Det
    i sin tur beror på våra starka fackföreningar som ställer orimliga
    krav på lågutbildade, att deras marginalproduktivitet ska komma
    upp till ca 25000 kr i månaden."

    Inte lite bisarrt och fräckt att skylla den havererade invandringspolitikens konsekvenser på facket, men ack så vanligt bland intellektuellt ohederligt högerfolk som vill använda invandringen för att knäcka välfärdsstaten och den svenska modellen. Att Sverige är sämst på jobbintegration bland OECD-länderna förklaras främst av vår stora och kravlösa asylsökar- och anhöriginvandring. Här kan du läsa mer om det:

    http://inslag.se/journal/2012/6/5/vad-forklarar-sysselsattningsgapet.html

    Ett pris som jag antar att det "goda och generösa" etablissemanget menar att Sverige ska kunna betala då "humanitet måste få kosta" och vi är ett "rikt land" etc. Om man inte är beredd att betala det för samhället allt högre och allvarliga priset, och vill förbättra integrationen, så måste invandringspolitiken läggas om à la Danmark. I nuläget finns ett parti i riksdagen som förespråkar det.

    SvaraRadera
  11. Någon gång på 80-talet läste jag en artikel i SvD om zigenares brottslighet. Det stod att 50 % fanns i brottsregistret, jämfört med 6 % för övriga befolkningen. Sedan dess har jag inte sett någon statistik på ämnet, måhända man undviker att publicera sådana uppgifter.

    SvaraRadera
  12. Kollade på skoj efternamnet Blomérus som är en zigenar slägt Lexbase vs birthday.se. 43 av 97 fanns registrerade. 44%. Kollade sedan sveriges vanligaste efternamn, nämligen Johansson, då såg det ut såhär: 3526 av 224 347 .... 1.5% ...... man kanske kan dra en slutsats av detta eller ???? 29.3 ggr överrepresentation ... hmmm

    SvaraRadera