4 maj 2014

Småpartiernas kamp om media kan avgöra EU-valet

Idag kom så äntligen en ny mätning av opinionsläget inför Europaparlamentsvalet. Dagens mätning är den första sedan februari vilket, som jag tidigare påpekat, gör svenska väljare till några av Europas sämst informerade, när det gäller kännedom om opinionsläget.

Kunskap om hur andra väljare tänker rösta är nämligen viktig. Att döma av dagens Sifo-mätning är det för fem svenska partier en helt öppen fråga huruvida de kommer att vinna representation i Bryssel eller ej. Piratpartiet, Centern, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ samlar i denna mätning alla mellan 2,2 och 4,1 procent.

Nu är detta naturligtvis inte mer än en enskild mätning i ett jämförelsevis svårpredicerat val. De mätningar som gjordes i februari spretade en hel del och vi vet från tidigare EU-val att det kan svänga rejält i opinionen de sista veckorna innan valet. Det låga valdeltagandet gör att partiernas förmåga att mobilisera sina egna anhängare under de sista veckorna spelar mycket stor roll för utfallet.

Tidigare har de stora partierna haft svårt med mobiliseringen. Socialdemokraterna har i de fyra föregående EU-valen sjunkit från 28 till 24 procent av väljarstödet. Skulle de i maj nå upp till Sifo-mätningens 31,2 procent blir nog fler än jag förvånade.

Miljöpartiets 16,1 procent är nästan i nivå med partiets rekord från EU-valet 1995. Den gången profiterade MP på ett starkt missnöje med EU-medlemskapet. Nu gynnas MP sannolikt av att många väljare inför valet lyfter fram miljö- och klimatfrågorna som de allra viktigaste i EP-valet.

För de små partierna blir konkurrensen om medieuppmärksamheten stenhård. Här borde Piratpartiet, Centern och Kristdemokraterna rimligen gynnas av att de i kraft av sina nuvarande mandat i parlamentet också får ha med sina toppkandidater i utfrågningar och debatter. Samtidigt är den mediala satsningen inför EU-valet begränsad. När Agenda ikväll ordnar en partiledardebatt är inte Piratpartiet med, eftersom SVT betraktar riksdagspartiernas vårbudgetar som huvudämne, snarare än EU-valet. Det är logiskt, men beklagligt. Det finns gott om tid att prata nationell politik efter 25 maj, de sista veckorna före EU-valet borde Europafrågorna stå i centrum. Och TV4:s planerade partiledardebatt har redan ställts in, med hänvisning till att tre av de borgerliga partiledarna vägrade delta.

Sverigedemokraternas 4,1 procent är den sämsta siffra partiet fått i någon opinionsmätning sedan 2011. Den speglar de svårigheter som SD har att mobilisera sina väljare i Europaval. Det är välkänt sedan tidigare, vilket jag återkommande försökt påpeka som svar till dem som utan grund hävdar att EU-valet skulle vara gynnsamt för SD. SD har nu tuffa veckor framför sig när partiet riskerar att hamna i en för SD tämligen okänd medieskugga.

De senaste veckorna har media tacksamt följt Feministiskt initiativs valrörelse. 3,2 procent i dagens Sifo speglar den uppmärksamhet som partiet har fått. F! befinner sig nu på den nivå där bevakningen blir optimal för partiet: de är tillräckligt stora för att få mycket positiv media och tillräckligt små för att undslippa kritisk granskning av partiets politik. Media fokuserar dessutom nästan uteslutande på Gudrun Schyman, som inte kandiderar i EU-valet, snarare än på partiets jämförelsevis svagare toppkandidater. Att Schyman inte kandiderar är därför inte nödvändigtvis en nackdel för partiet (däremot misstänker jag att om hon hade kandiderat nu så hade såväl Stefan Löfven som Jonas Sjöstedt röstat på henne, för att säkert bli av med henne inför riksdagsvalet).i


Risken för F! är att man har prickat in toppformen lite för tidigt. 3,2 procent tre veckor innan valet är, med hänsyn till felmarginaler, inte nödvändigtvis så väldigt mycket mer än de 2,2 procent partiet landade på 2009. Den gången var det först sista veckan som media hakade på Schyman-tåget. Den kritiska frågan för F! är om journalisterna kommer hänga med hela vägen fram till valdagen.

För de som ånyo väckt liv i Junilistan är dagens mätning nedslående läsning. 0,3 procent och ett till synes omöjligt avstånd upp till vad som krävs för mandat.

3 kommentarer:

  1. apropå felmarginaler: var hittar man dem för den här mätningen?

    SvaraRadera
  2. "Sverigedemokraternas 4,1 procent är den sämsta siffra partiet fått i någon opinionsmätning sedan 2011."

    Någon fantastisk siffra är det ju inte, men du borde jämföra med hur det såg ut inför valet 2009. Då fick SD som bäst drygt 2 % i mätningarna (som lägst kring 1 %). Som vanligt blev dock valresultatet betydligt bättre. Så kommer det säkert att bli även denna gång. Mellan 6-9 % tippar jag på.

    "SD har nu tuffa veckor framför sig när partiet riskerar att hamna i en för SD tämligen okänd medieskugga."

    Det finns väl inget svenskt parti som är lika vant vid att jobba medieskugga som SD. I alla fall när det rör partiets politik, vilket Timbro-Uvell konstaterat nyss. Internet har väl varit SD:s viktigaste kommunikationskanal med väljarna och en förutsättning för partiets parlamentariska genombrott under tidigt 00-tal.

    SvaraRadera
  3. Man vet sldrig hur tillförltliga siffrorna är. Jag litar inte riktigt på SIFO eller något annat instituts mätningar.

    SvaraRadera