18 september 2009

Mer om Sverigedemokraterna och kyrkovalet

Jag gör TV4-debut ikväll när jag för Nyheterna kommenterar det eventuellt minskade intresset för Sverigedemokraterna inför kyrkovalet. Tjugo sekunder Johansson Heinö kan avnjutas här.

Man kan ju tycka vad man vill om att media två dagar före valet anlägger ett metaperspektiv på en mediebevakning som knappt ägt rum. Och att den första tanke som då dyker upp är varför man inte pratat tillräckligt mycket om Sverigedemokraterna.

Några siffror på utrymmet för SD i årets kyrkovalsdebatt jämfört med 2005 har jag inte sett, men om det nu stämmer att intresset har minskat kan jag se två tänkbara orsaker.

Dels har SD inte gjort några som helst avtryck i kyrkopolitiken. Det finns nästan ingenting att berätta om.

Dels var förväntningarna/farhågorna på en stor framgång för SD var kraftigt uppskruvade förra gången. 1,7 procent blev resultatet till kyrkomötet 2005 (att jämföra med 1,1 procent i Europaparlamentsvalet 2004 och 2,9 procent i riksdagsvalet 2006).

Jag tror förvisso, som jag skrivit tidigare, att SD för egen del har en hel del att vinna på det här valet. Men vem i övrigt som skulle tjäna på att de få medieminuter som kyrkovalet skramlar ihop slösas på ett i kyrkopolitiken helt marginaliserat parti begriper jag inte (den här logiken är inte överförbar till rikspolitiken, där SD har en realistisk chans att bli vågmästare, men eftersom kyrkomötet saknar den profana världens blockpolitik finns ingen sådan möjlighet där).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar